Goed voornemen 2022, stoppen met …

Goed voornemen 2022, stoppen met…nachtelijk schransen

Goede voornemens stranden in de meeste gevallen binnen 3 maanden. Aan het eind van de eerste maand zit een duidelijke piek.

Als je merkt dat je goede voornemen wat aan het afzwakken is, dan komt dat waarschijnlijk doordat je motivatie af neemt. De goede moed bij de start begint af te nemen.

Het is tijd voor een aanpassing, en ik kan je daarbij helpen.

Goed voornemen 2022, stoppen met …

Om met een slechte gewoonte te stoppen, moet je:

  • een concreet doel stellen: hoe ziet het eindresultaat eruit
  • gedrag kiezen wat je kan, wil en waarmee je het doel uiteindelijk bereikt
  • het gewenste gedrag zo tweaken dat het haast te makkelijk is
  • zorgen dat je omgeving je steunt en op het juiste pad houdt. Denk aan familie en je woon/werkplek

Goede voornemens als kalm blijven onder alle omstandigheden of stoppen met roken gaan je niet zomaar lukken. Emoties en gewoontegedrag worden gevoed door je onbewuste brein. Ze horen bij je, het vormt je persoonlijkheid, jouw identiteit. En die heb je maar nauwelijks onder controle.

Eerste reacties maken deel uit van je giga pakket aan dagelijkse en vast terugkerende gewoontes. Gedrag dat je vertoont zonder er over na te denken. En dat doe je niet voor niets: dit gedrag heeft je in het verleden bevredigende resultaten opgeleverd. Die zijn zo goed bevallen, dat je het in je onbewuste brein hebt vastgelegd.

Gewoontes zijn keihard nodig voor ons voortbestaan. Hoe graag we het ook willen, we kunnen maar 1 ding tegelijk bewust doen. Multitasken kunnen we alleen dankzij onbewuste gewoontes. Autorijden en praten met een passagier, ‘s avonds naar bed gaan en terwijl je de slaapkamer inloopt, het licht aanklikken. Ons leven zit vol van dingen die we automatisch en dus zonder er bij na te denken doen.

stoppen met roken

Zo pak je het aan

Goede voornemens gaan heel vaak over een slechte gewoonte die je af wilt leren: stoppen met roken, stoppen met alcohol, stoppen met snoepen, en ga zo maar verder.

Het zijn allemaal voorbeelden van handelingen die je op een bepaald moment doet, meestal zonder te beseffen waarom je dat doet. En dat leidt precies tot de eerste stap die je moet zetten. Je moet ontdekken wat jou beweegt die volgende sigaret op te steken, of op welk moment je kwaad wordt. Het gaat om wat direct daaraan vooraf ging. 

Dit bewust worden levert de informatie die nodig is een strategie te kiezen, die jou van de ongewenste gewoonte afhelpt.

Strategie

Er is een belangrijk verschil tussen het aanleren van een nieuwe gewoonte en het afleren van een bestaande. De bestaande zit al ingebakken in je vaste patroon. Een nieuwe gewoonte moet je aanleren. De stappen die daarbij nodig zijn, zijn:

  1. Een trigger moment kiezen
  2. Het echte wens bepalen
  3. Een super eenvoudig gedrag vinden dat tot het doel leidt
  4. Zorgen voor succes en bevrediging

Een bestaande gewoonte heeft dit al.

Als je een roker bent, dan steek je de sigaret op direct nadat je buiten op de rookplek bent. Het echte doel daarvan is het heerlijke gevoel van pauze dat dit geeft.

Het trigger moment is dat je buiten komt, de echte wens is de bevrediging, het eenvoudige gedrag is het aansteken van de sigaret en de bevrediging volgt tijdens het inhaleren van de eerste trek.

Individuele aanpak

Iets afleren vergt een andere aanpak dan iets aanleren. Ongeacht wat je wil, in de praktijk blijkt dat ruim 80% van de goede voornemens al binnen 3 maanden zijn mislukt. Ik kan je helpen te zorgen dat het jou wel lukt.

Ik heb voor iedereen die een steuntje in de rug kan gebruiken met een goed voornemen, een gratis cursus. Het is een korte cursus die bestaat uit 5 delen. In de cursus ontdek je wat bij jou het gedrag activeert, en wat je kunt doen om dat te veranderen. Daar zijn een aantal bewezen technieken voor.

Meer weten over de cursus?

Ja, laat maar is zien

De cursus is volledig gratis en vrijblijvend.


Hey,

Als je dit leuk vond om te lezen en je hebt er wat aan gehad, dan zou ik het enorm waarderen wanneer je het met je vrienden wilt delen.

Hiermee help je me mee de wereld een gezondere plek te maken, één persoon per keer.

Super tof van je,

Frank

Avitar Frank
We gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring op onze website te bieden. Door deze site te blijven gebruiken, ga je akkoord met ons gebruik van cookies.
Accepteren