burn-out verschijnselen

Werk je te hard? 1000 dingen op je to-do list, 320 ongeopende e-mails? En leef je op paracetamol, koffie en junk food? Dan heb ik slecht nieuws: Je bent op weg naar een burn-out. En met een burn-out, doe je niks meer. Je bedrijf ligt dan stil.

Burn-out verschijnselen kun je voorkomen met 3 eenvoudig in te passen dagelijkse gewoontes. En je kent ze al lang. Het vreemde is dat je het niet al doet:

  1. Ga meer bewegen
  2. Ga gezonder eten
  3. Ga mediteren

Ik ga je aan deze gewoontes helpen. Het gaat je verbazen hoe makkelijk dat is.

Met een burn-out kun je niks

Het grootste gevaar van een burn-out voor een ondernemer, is dat je daadwerkelijk tot niets meer in staat bent. Als ondernemer, kun je niet meer ondernemen. Je kan het je haast niet voorstellen, maar de mentale blokkades zijn zo enorm, dat er niets meer uit je handen komt.

En dat is dus een enorme bedreiging voor je bedrijf en misschien nog belangrijker: je inkomen.

Burn-out of overspannen

Het verschil tussen een burn-out en overspannen zijn is dat overspannen zijn een voorbode is van een burn-out. Als je door hebt dat je te veel in te korte tijd wilt doen, kun je overspannen raken. Als je dan de oorzaak weg neemt, knap je meestal vrij snel weer op.

Maar als je niet ingrijpt, wordt het misschien wel een burn-out en dan ben je een stuk langer bezig met herstellen.

Burn-out behandeling

Burn-out behandeling

Je wordt tegenwoordig aan een burn-out behandeld via regelmatige – vaak wekelijkse – sessies. De behandeling duurt meestal 3 tot 4 maanden. Soms worden patiënten opgenomen.

Gedragstherapie

Met deze therapie gaat een psycholoog kijken naar welk gedrag en welke gedachtes je tot het punt van de burn-out hebben gebracht. Die gaat hij dan samen met jou aanpakken.

Oplossingsgerichte behandeling

Nu wordt er juist meer gekeken naar de afstemming van wat je wilt en wat je aan kunt. Dit gaat meer over op een praktische manier je werkdruk verlagen.

Mindfulness 

Hierbij is het doel dat je als een buitenstaander naar je eigen problemen leert kijken. Je gaat ze van buitenaf bekijken en een plaats geven. Ook mensen me chronische pijn kunnen baat hebben bij mindfulness trainingen. 

In Mindfullness therapie wordt gebruikgemaakt van een combinatie van yoga en meditatie.

Burn-out verschijnselen

  • Geestelijk vermoeid, motivatiegebrek wat je niet kent van jezelf
  • Slapeloosheid
  • Twijfel over wat je moet doen
  • Opgejaagd gevoel
  • Je snel ergeren en boos worden, erg prikkelbaar
  • Concentratieproblemen

Andere burn-out kenmerken

  • lichamelijke moeheid
  • neerslachtig
  • angst- en paniekklachten
  • gemakkelijk huilen
  • onzeker over jezelf en je toekomst

Verschillende burn-out fases

Een burn-out ontstaat niet van de ene op de andere dag, maar bouwt zich op over langere tijd. De stappen gelden niet voor iedereen, maar het lijstje maakt wel duidelijk waar je aan kan denken en waar je zit op dit moment.

In volgorde verloopt een burn-out ongeveer zo:

  1. Je hebt overdreven ambitie en bent perfectionistisch
  2. Je pusht jezelf steeds verder om dingen af te krijgen
  3. Je gaat je eigen behoeftes negeren.
  4. Je gaat schuld afschuiven op dingen die je niet onder controle hebt.
  5. Je besteedt steeds minder tijd aan familie en vrienden
  6. Je wordt erg ongeduldig en laat dat ook aan anderen merken
  7. Je stoot nog meer sociale activiteiten af want je vindt ze nutteloos
  8. Je wordt steeds minder tolerant en je lontje is erg kort
  9. Je krijgt het gevoel dat je er helemaal alleen voor staat
  10. Je begint op te geven. Je bent leeg, op.

Burn-out test

Als je nu nog steeds aan het lezen bent, raad ik je aan een test te doen. Op basis van erkende tests heb ik een test samengesteld speciaal voor ondernemers. Dit is natuurlijk niet vergelijkbaar met wat een onderzoek bij een psycholoog oplevert, maar het is voor jou misschien wel een goede indicatie of je risico loopt. Met de test kun je bijvoorbeeld besluiten preventief iets in je gewoontes te veranderen.

Hoe voorkom je een burn-out

Hoe voorkom je een burn-out

Veel mensen denken dat je een burn-out voorkomt door tijdelijk even wat rustig aan te doen. Neem een weekje vakantie en het probleem is weg.

Helaas is dat niet zo. Als je de oorzaak van het probleem niet wegneemt, gaat een korte onderbreking in het patroon niet helpen. Je zult structureel iets moeten veranderen.

Het is vergelijkbaar met iemand die te zwaar is. Als die een kort crash dieet volgt waarmee je 5 kilo per week verliest, zit die misschien na 2 weken al op zijn streefgewicht. Maar als die dan weer terug gaat naar het oude patroon, zit het gewicht er zo weer aan, en waarschijnlijk meer.

Om blijvend resultaat te boeken, zal deze persoon structureel dingen moeten veranderen.

Het opvallende is dat de dingen die de persoon met overgewicht het best kan doen, verdacht veel lijken op wat iemand met een dreigende burn-out moet doen.

Als uit de test blijkt dat jij inderdaad kenmerken vertoont die horen bij een burn-out, dan raad ik je sterk aan nu al stappen te ondernemen om dat te voorkomen. De stappenbeschrijving hieronder.

Burn-out preventie stappenplan

Dit stappenplan is ver van volledig, maar de stappen die er staan hebben zeer veel invloed.

De reden dat het maar weinig stappen zijn, is dat het daarmee kans maakt om in jouw dagelijks leven ingevoerd te worden. Uiteindelijk is de hoeveelheid tijd die je steekt in je onderneming een van de redenen dat jij de verschijnselen vertoont. Dus tijd voor de stappen hieronder is er maar weinig.

Ik ga proberen te zorgen dat de stappen goed in te passen zijn in welk dagelijks ritme dan ook.

Toch zul je een aantal onderdelen van jouw huidige tijdsbesteding aan werk moeten inruilen om ruimte te maken voor de stappen die nodig zijn om ervoor te zorgen dat het niet erger wordt. 

Stap 1: Beweging

De makkelijkste manier om je hersenen wat rust te geven, is sport en actieve beweging. Tijdens sportieve activiteit richt je focus zich op de activiteit zelf of zelfs juist op helemaal niets. Die tijd is rust van je werk.

Het blijkt zelfs dat het ruimte biedt voor nieuwe inzichten en ideeën die nuttig zijn voor je werk. Door afstand te nemen van je werk met je sport kun je namelijk ook beter met een helicopterview naar je werk en naar jezelf kijken.

burn-out voorkomen met beweging

Stap 2: Gezond eten

Gezond eten betekent niet alleen dat je gezonde ingrediënten gaat gebruiken, maar ook gaat het om de manier waarop jij eet. Gezonde ingrediënten kunnen ervoor zorgen dat de balans in jouw lichaam beter is. Hierdoor is ook je hormoonbalans beter en dat heeft direct effect op je lichamelijke en geestelijke balans.

Check ook mijn blog over verantwoord afvallen

burn-out voorkomen met gezond eten

De manier waarop je eet gaat over mindfullness. Door je maaltijden als belangrijke onderdelen van je dagelijkse ritme te beschouwen, kun je een aantal vaste momenten van rust nemen.

De manier waarop je eet gaat over mindfullness. Door je maaltijden als belangrijke onderdelen van je dagelijkse ritme te beschouwen, kun je een aantal vaste momenten van rust nemen.

Zorg ervoor dat je de maaltijden op een andere plek dan je werkplek eet. Dat mag best in de kantine of in een wegrestaurant zijn. Andere mogelijkheden zijn thuis in de woonkamer of keuken, buiten op een bankje in het park of misschien heb je de luxe om van een overdekt terras gebruik te maken.

Zorg dat je niet afgeleid kunt worden door dingen die met werk te maken hebben. Kijk geen tv of video’s tijdens het eten. Zorg ook dat je mobiel op niet storen staat en berg hem op.

Richt je focus op je eten. Kijk er eerst eens goed naar. Ruik er aan. Stel je de smaak van de eerste hap voor. En pas dan neem je aandachtig de eerste hap.

Kauw de hap rustig en geconcentreerd en proef bewust de verschillende smaken. Slik pas als de hap goed vermalen is. Dat helpt bij de vertering.

Begin pas met de volgende hap als de vorige doorgeslikt is. Dus niet al gaan snijden of scheppen terwijl je nog aan het kauwen bent.

Stap 3 mediteren

Ja, het klinkt misschien een beetje soft, maar het is wel de Go-To methode voor een hele hoop grote industriëlen. Het gaat om mediteren. Door dagelijks te mediteren kweek je voor jezelf een moment waarbij je hoofd helemaal leeg gemaakt wordt, en dat is super simpel en super nuttig.

Je kan ermee beginnen door 5 minuten per dag te investeren en dat kun je uitbreiden naar bijvoorbeeld twee keer vijf minuten of 2 keer 10 minuten per dag. En dat is genoeg. 

Burn-out voorkomen met mediteren

Dit zijn de eerste drie stappen die je echt moet zetten om te zorgen dat je weer controle over je leven krijgt. Er zijn heel wat meer dingen die je kan doen om het gebruik van je tijd en de kwaliteit van je leven te verbeteren, maar dat vergt meer. Alle aanpassingen die je doet om je gedrag te veranderen, hebben minstens 6 maanden nodig voordat ze goed verankerd zijn. Daarom moet je de stappen nu niet al te groot maken.

Als je eigenlijk al te ver bent gegaan en je in feite al te maken hebt met een burn-out, zoek dan alsjeblieft contact met een professional want dan heb je serieus hulp nodig. 

Uniek aanbod

Als je nog niet op het punt zit dat je professionele hulp nodig hebt, maar al wel verschijnselen vertoond, dan kan ik je helpen. De hulp die ik je bied, verloopt hoofdzakelijk via email en kun je gebruiken op een moment dat het jou uitkomt. De basis is dat ik je ga helpen met het aanleren van hele kleine stapjes die je leven enorm gaan verbeteren. Voor altijd.

Door kleine tweaks in je gewoontes aan te brengen, verander jij je leven zo, dat het jouw manier van leven wordt.


Hey,

Als je dit leuk vond om te lezen en je hebt er wat aan gehad, dan zou ik het enorm waarderen wanneer je het met je vrienden wilt delen.

Hiermee help je me mee de wereld een gezondere plek te maken, één persoon per keer.

Super tof van je,

Frank

Avitar Frank

Bronnen:
https://www.psyned.nl/burnout/burn-out-behandeling/
https://web.archive.org/web/20200810111146/https://www.ggzgroep.nl/klachten/burn-out
https://www.burned-out.nl
https://nl.wikipedia.org/wiki/Jon_Kabat-Zinn
https://nl.wikipedia.org/wiki/Burn-out

Laat een reactie achter

We gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring op onze website te bieden. Door deze site te blijven gebruiken, ga je akkoord met ons gebruik van cookies.
Accepteren